lørdag den 2. maj 2009

Valideringsfejl

Sker det også tit for jer, at I modtager en vigtig email, og når I har læst den, så sidder og overvejer, om den i virkeligheden ikke kun var vigtig for afsenderen?

På samme måde har jeg efterhånden nogle gange siddet og overvejet, hvori "fejlen" i en valideringsfejl bestod: hvorfor er det for eksempel en fejl ikke at angive telefonnummer og email-adresse, når man bestiller noget, som skal sendes med posten? Postvæsenet har jo ingen problemer med at få afleveret pakken uden de oplysninger.

Jeg kunne gå med til, at det kunne medføre en validerings-advarsel - eller måske et validerings-hint; f.eks. "...hvis ikke du angiver et telefonnummer, så kan vi ikke ringe til dig i tilfælde af restordre, og vil i stedet annullere ordren...". "Fair nok", vil jeg så sikkert tænke, og hvis det er vigtigt for mig, så kan jeg jo lige skrive det også - for er det kun vigtigt for jer, så er det vel ikke for meget forlangt, at I prøver at bruge en telefonbog, vel? Og i øvrigt er mit telefonnummer 12 34 56 78, og min mailadresse anders.and@andeby.example.org, hvis der skulle være noget!

For nylig blev jeg fanget af en anden variant af disse såkaldte valideringsfejl: Jeg har - finanskrise til trods - valgt at skifte job per 1. april, og i den forbindelse var der lige lidt restferie. Jeg sad derfor den 31. marts om eftermiddagen, og fandt det belejligt at få opdateret min profil på LinkedIn - men det kunne jeg bare ikke, for man må ikke angive en dato, som ligger ud i fremtiden!

Jaaah, nu kan jeg godt se fornuften i at fange de værste brølere (jeg kunne f.eks. have skrevet, at jeg startede i år 3009), og det er vel også i orden at mene, at man ikke skal beskrive løse forventninger, som ligger halve eller hele år ude i fremtiden; men helt ærligt, vil man have aktuelle data, så må man altså også tillade lidt snor ... og selv der vil jeg stadig mene, at en validerings-advarsel havde været mere passende.

Min pointe er, at fleste folk faktisk er ganske fornuftige, og hvis man bare lige tager sig tiden til at forklare dem eventuelle problemer, så kan de faktisk træffe kloge beslutninger - klogere end dem, som du kunne tænke dig til, da du en aften sad og skrev det sidste kode før deadline ... og de som vil sabotere, skal i øvrigt nok finde en måde at gøre det på alligevel (nogle af dem får endda penge for det; de skriver "tester" på deres visitkort).

PS: Apropos tåbelige vaner i brugerfladen for onlinebutikker: Nej, jeg gider ikke oprette en profil med brugernavn og password for at kunne gemme adresseoplysninger til en, efter den oplevelse, stærkt hypotetisk næste gang. Og vil I virkelig være sikker på at miste mig som kunde, så fortæl mig endelig, at der allerede er en kunde oprettet med mit telefonnummer, og at jeg skal logge ind med det password, som jeg forlængst har glemt, hvis jeg vil købe noget - og at I gerne vil sende det til den mailadresse, som jeg ikke bruger længere!

Ingen kommentarer: