tirsdag den 21. april 2009

Progressivt?

Da jeg skrev et indlæg med ordet "Multimedieskat" i titlen, da var jeg godt klar over, at jeg nok ville blive fanget af diverse søgemaskiner, men at så langt broderparten af de sidste dages hits skulle komme fra noget, som kalder sig "progressivt.dk", ja det pirrede min nysgerrighed.

Og hvad er det så for en fisk? Tja, det skriver de faktisk ikke så meget som, men de har et fint banner:
Progressivt DK

Tilsyneladende er budskabet noget med, at siden skulle være et progressivt talerør for S+SF+R, som alternativ til den siddende regering. Ja, kammerater, hvis I har læst min indlæg om multimedieskatten, så vil I vide, at jeg ikke er imponeret - men I kan nok også læse imellem linjerne, at jeg nok mere hælder til, at I også er den del af problemet fremfor løsningen. Jeg beklager, men takker da i det mindste for opmærksomheden!

Men nu, hvor vi er ved det, hvad betyder "progressiv" egentligt? Tjo, der er flere muligheder:

"fremskridtsvenlig; som tænker på en ny, original og fremadrettet måde"


Tjo, det er jo godt nok ikke noget med plakater i lygtepæle og røde faner på 1. maj ("Kammerater! ... arter! ...arter!"), men kigger man på siden, så er det faktisk de gamle travere, som bliver hevet af stald igen, så "originalt" er det heller ikke ligefrem. Og da seneste indlæg på forsiden er dateret 8. oktober 2008, så kan man vel heller ikke kalde det hverken "nyt" eller "fremadrettet".

Men hvad kan "progressiv" så betyde?

"som følger et princip el. en regel om at en størrelse stiger forholdsvis mere end en anden størrelse umiddelbart tilsiger"

"navnlig (emb.) i forb. som progressiv skat ell. beskatning, om form for beskatning, hvorved skatteprocenten er højere for de større end for de mindre indtægter, formuer"

Jeg siger ikke mere...

PS: Er det en grøn kornblomst, som de har valgt som logo?!?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Bjarne.

Jeg forstår ikke at så mange jyder
stemmer borgerligt, som der vitterligt er. Jyderne er jo de fattige, hvorfor så stemme på dem, som lemper topskatten for de rige
i whiskybæltet. Jyderne er vel ikke
solidariske med whiskybæltet, fordi de selv føler sig som en hel masse, fordi de betaler et latterligt lille beløb i topskat.

Med andre ord Bjarne. Jeg forstår ikke, hvorfor en dygtig Århusianer som dig ikke er socialdemokrat.

Unknown sagde ...

Hej Anonym,

tak for de rosende ord (kender vi hinanden?)

Jeg vil afholde mig fra at kloge i, hvorfor denne eller hin del af riget stemmer eller ikke stemmer, som vi hver især kunne ønske os, og nøjes med bemærke, at jeg personligt ville blive glad den dag, hvor politikere begyndte at interessere sig mere for, hvad der er nødvendigt, fremfor hvad der er populært. Det ville i sandhed være både nytænkende, originalt og fremadrettet - ja, i sandhed progressivt.