torsdag den 28. maj 2009

Trafikal nitte

Det er vist almindeligt kendt, at det er hundedyrt at have en bil: som tommelfingerregel, så starter festen vist omkring 3 kr./km. Derfor har vi i vores familie også valgt kun at have en bil, og vi er i den heldige situation, at vi endda kan bytte i løbet i af dagen. Det betyder, at den som sørger for at børnene kommer afsted om morgenen, kan tage bilen ind og derfor stadig kan nå at møde i rimelig tid - og tilsvarende at den anden så kan tage bilen hjem for at tage imod børnene om aftenen, uden at skulle gå kort efter frokost.

Og det er normalt en rigtig fin ordning. Men i dag trak jeg godt nok nitten - både på vej ind, og på vej hjem igen!

Jeg kom afsted ved 8-tiden, og det er det absolut dårligste tidspunkt at køre på, rent trafikalt - men trods det, så plejer det nu at gå meget fint alligevel. Men i dag var der sket et trafikuheld på motorvejen, og i radioen fortalte de, at politiet ville lukke for trafik i den ene retning. Det var godt nok kun kortvarigt, og det var i den anden retning af hvad jeg skulle, og så endda efter den tilkørsel, som jeg skulle på, så jeg tænkte ikke nærmere over det i første omgang.

Men det kom jeg sandelig til, for hvad mon der sker, når folk hører at motorvejen er lukket imellem to frakørsler? Ja, de kører alle fra på frakørslen før, og prøver i stedet lykken med den landevej, som for det meste løber nogenlunde parallelt med motorvejen. Og landevejen er i forvejen fyldt til bristepunktet på det tidspunkt, så derfor alt bryder sammen. Godt nok i den anden retning, men vi har et par "intelligente" lyskryds, som "fornemmer" dette, og febrilsk forsøger at kompensere ved at favorisere dem fra den anden retning, hvilket så betyder, at vores retning sander helt til. Det var så de første mange kilometer i start/stop-tempo i første gear. Øv!

Men jeg når da til motorvejen, og så skulle alt vel være i vinkel? Næh, for af en eller anden grund, så giver uheld i et spor på motorvejen ofte større kø i det modsatte spor; jeg tror at fænomenet kaldes for en "kiggekø". Den kø havde så formået at flytte sig op til den tilkørsel, hvor jeg skulle køre på, så den fik jeg også den fulde fornøjelse af. Øv, igen!

Forsinkelserne gør så, at jeg kommer så sent til Århus, at jeg rammer toppen af myldretiden der - og der er endda kø for at komme ned i parkeringshuset, noget som jeg aldrig har oplevet før. Øv, igen, igen.

I virkeligheden skal jeg ikke klage, for kort efter at jeg har forladt landevejen, hører jeg i radioen, at nu er der også sket uheld der - og det forstår jeg godt med alle de biler, som jeg så der - det er utroligt, at det ikke skete noget før!

Nå, men faktum er, at jeg tog næsten en time om at komme på arbejde, og det kan normalt gøres på den halve tid. Det var så første nitte.

Da jeg skal hjemad, så sker det jo så med bus. Jeg kan se, at jeg lige præcis vil komme for sent til den bus, som jeg egentlig havde satset på at nå, så jeg tager den godt med ro. Dumt, dumt, torskedumt! Den bus er altid 4-5 minutter for sent på den, og jeg ser den lige køre, da jeg runder hjørnet - selvfølgelig kunne jeg have nået den, også uden at anstrenge mig, bare jeg ikke havde giver mig selv så god tid. Så kan jeg så stå der og blomstre indtil næste bus kommer, mens jeg repeterer gloser i sproget, som mine børn ikke behøver at lære endnu. Øv!

Den næste bus er selvfølgelig også "planmæssigt" forsinket, og hvad er det så der kommer? Et gammelt lig med frygtelig stank af dieselolie, blandet med 20 år gammel cigaretrøg, som stadig hænger i det slidte plyds, og en vammel, uidentificerbar lugt af indelukket og beskidt bus. Føj, da! Og som om det ikke er nok, så larmer den oghar problemer med koblingen ... og jeg får endda sat mig i solsiden. Øv, igen.

Effekten udebliver ikke, og jeg bliver hurtigt godt og grundigt køresyg: Jeg har en følelse af at maven sidder halvt oppe i halsen, og jeg har en solid kvalme. Og så er der godt nok langt hjem! Kvalmen har jeg stadig her 3 timer senere, så det var held i uheld, at jeg ikke havde spist inden jeg tog med bussen. Hvis vi skal "lokkes" over i offentlig transport, så skal der godt nok helt andre boller på suppen.

...og det var så den anden nitte. Jeg ved, at det er farligt at sige, men nu kan det da vist kun blive bedre!

Ingen kommentarer: