lørdag den 16. maj 2009

Hjem på cykel

Jeg vil godt to ting med dette indlæg: dels at prale af, at jeg har cyklet hjem fra arbejde (Århus - Skanderborg), og dels snakke lidt om de overvejelser vedr. offentlig transport og privatbilisme, som den oplevelse satte i gang.

Først lige praleriet. Jeg arbejder fra for nylig ved Systematic, som jo ligger nær ved Frichsvej og Århus Å, og jeg bor i Skanderborg. Det giver en tur på ca. 22 km, og med lidt af en stigning (ca. 70 m), for turen starter næsten ved havet og slutter godt oppe på den jyske højderyg.

Det har fået mig til at lade mig transportere med enten bil eller bus hovedparten af vejen. Det skal også siges, at det er omkring 6 år siden, at jeg sådan for alvor har taget en god cykeltur (de der småture frem og tilbage på det lokale stisystem tæller ikke rigtigt).

Men i går var vejret godt, og der var ydermere en god rygvind, så jeg tænkte: "Mon ikke jeg kan klare at komme til Hasselager ... så kan jeg stille cyklen og tage bussen resten af vejen?". Og som sagt så gjort.

Jeg indrømmer blankt, at turen op af Skanderborgvej til Genvejen var hård, men egentlig ikke slem (der findes adskillige bakker i Århus som er værre!); medvind virker jo bedst ved lave hastigheder, så jeg har nu nok været godt hjulpet. Så i Hasselager tænker jeg, at jeg lige kan nå Hørning; de to byer er jo næsten vokset sammen. Og i Hørning tænker jeg, at jeg nok lige kan nå Stilling - man kan jo se industrikvarteret i Stilling, når man kører ud af Hørning. I Stilling tænker jeg, at nu er der ikke længere hjem, end at man vil kunne gå, men gå gider jeg altså ikke!

Så det ender altså med, at jeg cykler hele vejen. "Og tiden?", vil jeg tro, at nogle sidder og tænker nu: 65 minutter - eller lige omkring 20 km/t i gennemsnit. Nogle vil sikkert mene, at det kan forbedres, men husk så lige på, at det var første tur. Andre vil måske være imponerede, og dertil kan jeg kun sige, at medvinden var en god hjælp!

Den oplevelse satte så nogle tanker i gang om offentlig transport og dens alternativer. Normalt plejer jeg at sige, at det tager en god times tid, men for en god ordens skyld, så har jeg dobbeltchecket med Rejseplanen. Hvis jeg havde været forudseende, og taget afsted 20 minutter før (... eller hvis jeg var villig til at vente 10 minutter), så var der faktisk en gylden kombination med togene, så det kunne gøres på "kun" 50 minutter.

Tog er gode - imellem Århus og Skanderborg kan de klare strækningen på godt et kvarter. Men kollektiv trafik er jo kendetegnet ved, at den er bygget op om en rygrad med høj hastighed, høj frekvens og stor mængde, og så et fordelingsnet af lokale forbindelser med lav hastighed, lav frekvens og lille mængde (og derfor i øvrigt også dårlig eller ingen dækning i de marginale perioder).

Fordelingsnettet er den kollektive trafiks akilleshæl. Det er kun sjældent at man skal fra et sted til et andet, hvor der er direkte forbindelse via "rygraden", og så ryger man ud i at skulle skifte op til flere gange, og i at skulle over på fordelingsnettet. Og der er forklaringen på forskellen imellem de 15 minutter, som der officielt er imellem Århus og Skanderborg, og så den over tre gange så lange tid, som det tager mig at komme fra min arbejdsplads i Århus og min bopæl i Skanderborg.

Fordelingsnettets lave frekvens er en yderligere belastning: det kører aldrig lige, når man er har brug for det. Man er nødt til at vente, eller at "time" det præcist. Det kan man selvfølgelig godt, men uanset, så ender man med at kigge meget på uret, hvad vi jyder vil betegne som værende trælst. På Frichvej kører bussen hver halve time, så i gennemsnit skal man lægge 15 minutter oveni, og så bliver den gyldne kombination pludselig til 65 minutter. Men hov, det var jo præcist, hvad jeg kunne klare det på, på cykel!

I øvrigt er der en anden ulempe, som også er til at få øje på i praksis: En gylden forbindelse, som ovenstående, baserer sig på at alt klapper. Og det gør det kun sjældent, når der er myldretid. Misser man bare en forbindelse, så går hele fidusen fløjten.

Så, hvis man sammenligner cykel og offentlig transport, så taber den til en ganske almindelig cykel på både tid og fleksibilitet på trækningen Århus-Skanderborg. Offentlig transport vinder klart, når vejrliget er ugunstigt, men taber på at cykling er langt sundere. Alt i alt er det næppe sidste gang, at jeg har cyklet.

Jeg lovede også en sammenligning med privatbilisme: Hvis man kører via motorvejen, så mener Google, at det kan gøres på ca. 26 minutter, og det stemmer meget godt overens med mine erfaringer - selvom der er tæt trafik i myldretiden, så er det hovedsageligt ikke mere end man fuldt forsvarligt kan køre omkring tilladte maks. hastighed på stort set hele strækningen. Vælger man at tage landevejen, så stiger tiden til 40 minutter, og bliver en halv kilometer længere.

Privatbilen er altså over dobbelt så hurtig som cyklen - hvad man kunne forvente - men overraskende nok også over dobbelt så hurtig som kollektiv trafik. Og det er forskellen imellem det, som i hverdagen bliver en lille smuttur og en større belastning.

På baggrund af min oplevelse, så må jeg sige, at kollektiv trafik bliver sidstevælger - det vil kun være fordi, at jeg ikke mener, at jeg har råd til to biler (pengene har jeg såmænd, men der er mange andre gode ting, som man ellers vil kunne bruge dem til!), og ikke ønsker at cykle i dårligt vejr, at kollektiv trafik kommer i spil.

Det frygtelige er vel grundlæggende set, at der ikke er noget, som tyder på, at det vil blive anderledes - når man taler om at styrke den offentlige transport, så taler man om busbaner og højere frekvens på rygradsdelen af systemet, men det er fordelingsnetdelen, som er akilleshælen. Og udfordringerne med fordelingsnettet er der vel i bund og grund ikke rigtigt nogen oplagt forbedringsvej for (faktisk går det i høj grad den forkerte vej for tiden, med færre afgange og færre ruter på den del af nettet).

Personligt er jeg på denne måde også blevet til en af de passagerer, som er rigtig træls for den kollektive trafik - en af dem, som kun kører i myldretiden og kun i dårlig vejr, så vi presser systemet der, hvor det i forvejen er fuldt belastet. Dermed presser vi systemet til at udvide sin kapacitet, men vi bliver ellers væk, og er derfor skyld i at denne ekstra kapacitet relativt er rigtigt dårligt udnyttet i gennemsnit. Det vil jeg så tænke lidt over, når jeg suser afsted på min cykel igennem det gule hav af nyudsprungne rapsmarker, medens jeg nyder den honningagtige duft, som de afgiver lige nu!

Ingen kommentarer: