I nogen tid har jeg jævnligt besøgt slashdot1, og i dag var ingen undtagelse - og her falder jeg over flg. artikel:
Last.fm User Data Was Sent To RIAA By CBS.
Lad mig starte med at understrege, at der i vanlig slashdot-stil er tale om et rygte (startet af TechCrunch, se f.eks. her), og at det officielt er benægtet af last.fm selv. Alligevel synes jeg, at der er en række interessante pointer i det.
last.fm er et sted, hvor man dels kan lytte til musik, dels ved at uploade informationer om hvilken musik man hører, få anbefalet anden musik, som måske kunne passe en; anbefalingerne dannes på baggrund af, hvad andre, der har en musiksamg som ligner ens egen, i øvrigt har lyttet til. Det er selvfølgelig ikke gratis, men "prisen" er, at last.fm videregiver anonyme og summariske oplysninger til pladeselskaberne - pladeselskaberne vil normalt kun få oplysninger om salg af musik, og ved derfor reelt ikke, hvor meget af den solgte musik der rent faktisk bliver lyttet til. At vide dette er så meget værd på pladeselskaberne, at de er villige til at stille musik til rådighed for last.fm i vidtgående (men dog ikke ubegrænset) omfang.
last.fm er på mange måder for pladeselskaberne gåsen, som kan lægge guldæg. Den franske økonom og filosof Yann Moulier-Boutang vil nok se det, som et eksempel på det, som han med en metafor kalder for pollensamfundet2: den flittige bi er ofte brugt som billede indenfor politik og økonomi, men jfr. ideen om pollensamfundet, så er biens store værdi ikke den honning, som den summer rundt og producerer, men derimod at den som en "biprodukt" foretager bestøvning. At der er noget om snakken, i hvertfald i forhold til bier, ses af at bidøden i Nordamerika ikke får folk til at pive over mangel på honning, men derimod over mærkbare problemer med bestøvning af frugt og afgrøder. last.fm er ikke noget i sig selv; dens store værdi opstår ved, at vi almindelige brugere sværmer omkring den dagligt, og for nogle små musikmæssige godter, konstant danner ny viden, som er mange gange mere værd - og vel at mærke en viden, hvis store værdi er dens aktualitet - hvis ikke vi kommer og justerer og forfiner den jævnligt, så vil den snart kun have historisk interesse.
Sagen, som TechCrunch refererer til er, at last.fm angiveligt igennem moderselskabet CBS Interactive skulle have udleveret detajlerede oplysninger om, hvilke brugere identificeret på IP-nummer, som havde lyttet til hvilke musiknumre; dette er oplysninger i en detajleringsgrad, som ligger langt ud over, hvad last.fm selv i deres betingelser angiver at ville videregive. Formålet skulle være at forsøge at spore det nye album med U2, der ved en fejl var blevet solgt som downloads i Australien før den aftalte tid; dvs. et såkaldt "leak".
Jfr. TechCrunch, så skulle CBS have givet oplysningerne videre til RIAA (Recording Industry Association of America). RIAA blev oprindeligt skabt af pladeselskaberne i Amerika til at administrere en fælles teknisk standard, men er på det seneste blevet langt mere kendt for at nidkært at ville håndhæve licenser og royalties på vegne af pladeselskaberne i hvad flere føler som urimelige retssager på tvivlsomt grundlag. Der er ingen tvivl om, at RIAA har fået skurkerollen - om det så er retfærdigt, er der nu nok flere meninger om, men skurk er de i hvertfald i sammenhæng af denne historie...
Her er det så, at jeg lige stopper op, og i første omgang undrer mig - at købe et album fra nogle som ikke har styr på den officielle frigivelsesdato og efterfølgende at lytte til det, kan vel næppe betegnes som værende ulovligt eller moralsk forkasteligt - og vel kun hvis man kan etablere ond tro, og selv der må man strække sig urimeligt langt. De stakkels sælgere, som her fik stukket næsen for langt frem, vil man helt sikkert have godt og grundigt fat i nakken af allerede med udgangspunkt i aftaleretten. Så hvad det lige, at man skal bruge last.fm's lytte-data til?
Men måske er der alligevel et motiv? Hvis man nu sidder hos RIAA, og igennem længere tid har påstået et mærkbart tabt på ulovlig kopiering, så må man også sidde med et hul i maven over, at man reelt ikke har nogle "hard facts" at have det i. Og her ville det jo være en veritabel appelsin i turbanen, hvis man kunne påvise en mærkbar større udbredelse af dette album, end det ulykkelige "leak" kunne retfærdiggøre - der var jo næsten tale om en videnskabeligt eksperiment, hvis bare man lige kunne måle, hvor meget der blev lyttet til det (salget har man jo styr på)- og her kommer last.fm's data jo pludselig ind i billedet.
Så mon ikke nogen hos RIAA har trukket på en vennetjeneste hos nogen hos CBS, som igen har benyttet sig af deres forbindelser? Jfr. TechCrunch så skulle de folk hos last.fm, som skulle have dannet det nødvendige udtræk i hvertfald ikke have fattet mistanke før bagefter, da der pludselig kom spørgsmål til nogle inkonsistenser - hvilket tyder på, at det ikke er en forespørgsel, som er gået via de officielle kanaler og respektive bestyrelseslokaler.
Men hvad ingen af de involverede parter har kunnet overskue, så vil disse belejlige data slet ikke kunne bruges, for det vil være lægge gift ud for "bierne" i last.fm's værdikæde - og dermed seriøst kunne true med at slå en guldgås til 140 mio. britiske pund i hjel. Det værste som kunne ske for både last.fm og pladeselskaberne var at alternativer, som f.eks. libre.fm, pludselig skulle gå hen og få vind i sejlene.
Tror jeg så på historien? Tjo, måske - jeg ville i hvertfald gerne, for det er jo god historie, men faktisk er det svært at sige. Der er ingen tvivl om, at vi ikke kan bruge dementierne fra officielt hold til noget som helst, for de vil være nødvendige uanset om historien var sand eller ej. TechCrunch har godt nok fået sig noget berømmelse på denne konto, og i en tilstrækkelig ond verden ville det jo også kunne være et motiv - på den anden side, så skal man aldrig ignorere Hanlon's ragekniv.
Men uanset hvad der sandt og falsk i denne sag, så viser det igen, at "biernes" magt er voldsomt stor, og at store solide slotte på et øjeblik kan vise sig at være luftkasteller, og der måske i virkeligheden det, som er historiens morale. Vi lever så sandelig i en interessant tid...!
Ad. 1: Mit brugernummer er en smule over 300.000.
Ad. 2: Andre gode ord for dette er "cognitive capitalism" eller "vidensmarxisme".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar