tirsdag den 5. maj 2009

Det koster gratis...

Jeg har deltaget i debatten hos Rasmus om The Pirate Bay dommen (se f.eks. her). Udover, at jeg generelt må græde tøre tårer over, at provoerne fra TPB fik ørerne i maskinen, fordi de så åbenlyst udfordrer den fornuftige og rimelige antagelse om, at laver man et stykke kreativt arbejde, så må man også anstændigvis have nogle rimelige rettigheder, så mener jeg også at de aktuelle kustoder for rettighederne (kig blandt sagsøgerne i førnævnte sag) lige for tiden sidder og snorksover i timen. Jeg vil ikke ofre flere ord på den side af sagen, men i stedet henvise til Martin von Haller Groenbaeks udemærkede blogindlæg om samme emne (han bruger mange ord, men det er ikke for mange).

Næh, det som jeg vil sige er, at det egentlig slog mig, at når man som jeg mener, at rettighederne i høj grad er for vidtgående (jeg kunne godt tænke mig mere rimelighed omkring det, som vistnok kaldes "fair-use"), og når man som jeg er storforbruger af det arbejde som andre stillet til rådighed kvit og frit, som f.eks. Wikipedia, så er det egentlig for dårligt, at alle mine egne billeder har mærkatet "Alle rettigheder forbeholdes".

Derfor har jeg taget en beslutning om, at jeg vil frigive en pæn del af de "upersonlige" billeder, som jeg trods alt har fået taget, under en Creative Commons licens - mere specifikt, så har jeg valgt "Navngivelse - Ikke-kommerciel – Del på samme vilkår (by-nc-sa)" (og følg venligst linket - sammendraget er meget pædagoisk opbygget).

I første omgang drejer det sig om billederne i flg. album:
Makro

...men check for en god ordens skyld altid licensen ud for de enkelte billeder.

Jeg overvejer, om ikke der er nogle af de andre billeder, som også kunne frigives på lignende vis (forslag modtages gerne). For som en af mine venner sagde, da jeg nævnte det for ham:
Det kunne være, jeg også skulle overveje at gøre det ved mine frembringelser på min blog (om nogen så har lyst til at bruge mine ting er så nok lidt tvivlsomt).
... hvortil jeg svarede, at det faktisk var ud fra samme overvejelser, at jeg godt turde gøre det - der er vist ikke så meget at miste. Og skulle nogen imod forventning alligevel finde det brugbart, så skriv lige en kommentar - jeg vil meget gerne høre om det.

Ingen kommentarer: