mandag den 24. august 2009

SVG

Jeg morede mig forleden med at skrive lidt om komposition på min fotoblog. I den forbindelse fik jeg lavet nogle skitser, som f.eks. den her:

Skitserne er lavet vha. programmet InkScape, som varmt kan anbefales - jeg er kun nået til tredje tutorial (og de to første går ud på at tegne flag, så dem bliver man ikke ligefrem udfordret af), og alligevel havde jeg lært nok til at kunne klare mig selv. Bevares, der er da stadig rigtigt meget at lære, men jeg er imponeret af ethvert program, som er så intuitivt, at selv jeg kan forstå det!

Den helt store fordel ved at tegne med InkScape er, at outputtet er i SVG-format (Scalable Vector Graphics) - og det er præcist hvad det giver sig ud for: i stedet for at arbejde med farveklatter i faste tern, så arbejdes der med streger og flader, og derfor kan tegningen udenvidere skaleres uden tab af opløsning eller information (selvfølgelig stiller det visse krav til ens omhyggelighed, hvis det skal skaleres voldsomt op). Og endnu bedre er det, at der er tale om en W3 standard baseret på XML.

Nu er HTML jo næsten XML, hvis man da lige kniber øjnene lidt i, når man kigger efter - og en af de store udfordringer med grafik på webben er at lave det skalerbart - så man skulle tro, at det ligger lige for, at bruge SVG som grafik-format på nettet?

Øhm, nej, det gør det altså ikke. Godt nok bliver det understøttet af alle tidsvarende browsere (jeg har f.eks. checket med Firefox og Chrome) - og inden du mugger over, at det ikke gælder nyeste version af IE, så bemærk venligst, at jeg sagde "tidsvarende" :-). Min holdning til Microsofts web-flagskib er da i øvrigt heller ikke blevet bedre af, at den misforstår det CSS, som jeg har fået klampet sammen til fotobloggen på en helt unik og egenartig måde. Så mellem os, så var jeg klar til at opgive dem, som stadig måtte ønske at bruge IE (psst ... men se lige her: Firefox 3.5).

Men så er det, at jeg opdager, at blogger/blogspot, som jeg baserer min blog på, ikke kan finde ud af, at billeder også kan være i SVG-formatet. Og heller ikke Picasa i webudgaven understøtter SVG, og det er ellers der, hvor jeg lader alle mine andre billeder komme fra (hvis nogen kender et godt sted, som ikke er så SVG-fjentligt som Picasa, hvor jeg kan få lov at hoste mine SVG-billeder, så sig endelig til!).

Der er altså ingen vej udenom at eksportere det fine, skalerbare billede, som jeg lige havde fået lavet, som faststørrelse bitmap - hvilken nedtur! Jeg vælger så at gøre det som i PNG-format, da det giver væsentlig færre "artifakter" end f.eks. JPEG, når der f.eks. er tale om stregtegninger, som de diagrammer, som jeg har lavet. Og Picasa web forstår da i det mindste PNG-formatet, og det gør alle tidsvarende browsere også, så det må da være godt, ikk'?

Arh, altså, ikke helt ... for hvis I kigger godt efter, så vil I kunne se, at Picasa Web "serverer" diagrammet tilbage i JPG-format. Billederne har altså endnu engang været en tur igennem format-konverterings-vridemaskinen, og det kan de kun blive ringere af. Jeg kan så trøste mig med, at de i det mindste er blevet nedskaleret, og tabet derfor nok ikke så stort som ellers.

Nå, men jeg har gemt originalen i SVG-format - så må vi bare håbe, at jeg engang om ikke alt for længe bliver indhentet af fremtiden...!

Ingen kommentarer: