mandag den 10. august 2009

Spraymaling på cykelstierne

Jeg er glad for at cykle, ingen tvivl om det. Det kan blive næsten meditativt, når man triller afsted i sine egne tanker, mens man nyder vejret og naturen. Bevares, man kan på intet tidspunkt tage øjnene af vejen, men man er ikke "på" på samme måde, som når man fører et automobil, og man er ikke "fra" på samme måde, som når man sidder og glor ud af vinduet i en bus.

Men bedst som man så kører der, så kommer der et hul - eller endnu værre en rod. Og desværre tit sådan en eller et, hvor man hører ringeklokken ringe af sig selv, og hvor man et kort øjeblik føler hullet i maven, fordi man frygter en punktering eller at styret bliver slået ud af hænderne på en.

Folk der kender mig vil vide, at jeg i høj grad er et vanemenneske, og jeg kommer derfor tit på de samme strækninger. Derfor har jeg også lært på den hårde måde, hvor man kan "køre i fred" og hvor man skal være ekstra opmærksom. Men til trods for den ekstra opmærksomhed, så kommer det ofte ganske pludseligt, og så slår man enten et ordentligt slag for at undvige, eller også må man bare knibe tænderne sammen og håbe på det bedste.

Men så er det, at det her den anden dag slog mig: hvorfor tager vi cyklister ikke en spraydåse med signal-gul eller neon-grøn med, og maler en cirkel omkring disse cylist-fælder? Ikke dem alle, for det er der alt for mange til, og så vil det miste sin værdi med markeringerne - næh, bare de farlige. Så kan man se dem i god tid, og nå at tilpasse kørehastighed og -retning i god ro og orden, og passere dem uden at være til fare for sig selv eller andre.

Nu skal man ikke tro, at jeg hermed prøver at provokere eller at stille mig op i køen af hylekorene med folk, som alle hver især har "en god sag", som de brændende ønsker at bruge nogle andres penge på (og da allerhelst kommunens). Bevares, det ville det være herligt, hvis huller og buler blev rettet ud, men jeg ved godt, at kommunen har begrænsede ressourcer, og jeg vil bestemt ikke være den, som kommer til at stå i vejen for vigtige sager som f.eks. nye boliger til demente.

Næh, jeg tror bare, at vi ved fælles hjælp (og et par spraydåser) kunne komme til at køre lidt mere sikkert.

Ingen kommentarer: