fredag den 3. juli 2009

Nye kartofler

Den danske sommer viser sig godt nok fra sin mest charmerende side lige nu!

Det er også tiden, hvor nyttehaverne begynder at kaste milde gaver af sig - jeg bloggede for omkring to uger siden om jordbær (den anden sort kom i denne uge!), og nu er der også nye kartofler. De første fik vi til grillet kylling - det kan anbefales!

Det er lidt morsomt med kartoflerne, for jeg er ved et tilfælde kommet til at lave et lille praktisk eksperiment: selvom jeg satte alle kartoflerne samtidigt, så kommer de tydeligvis i tre hold.

Første hold er dem, som vi har spist i denne uge. De var forspirede, og det har virkelig givet dem et solidt forspring (hvis I lover ikke at sige det videre, så indrømmer jeg, at det var en håndfuld spisekartofler, som havde fået lov at ligge lidt for længe).

Andet hold er nu også godt på vej, og de var sat i det, som jeg går og tænker på som den gamle køkkenhave - "gammel" er nu en tilsnigelse, men det er den del, som vi først lavede til køkkenhave, og den er derfor over flere sæsoner blevet arbejdet godt igennem med god kompost.

Tredje hold ser noget sørgelige ud, for nu selv at sige det. De blev sat på den anden side af havegangen, på det jord, som jeg først fik lagt til køkkenhaven dette forår.

Og egentlig så er det meget tilfredsstillende at vide, at det ikke har været omsonst at gøre en ekstra indsats. Man skal ikke have køkkenhave, hvis ikke man i bund og grund synes, at det er fornøjeligt at grave have - på den anden side, så skal man heller ikke undervurdere betydningen af, at kunne drømme om alle de ting, som man skal have plantet, mens man står der og sveder med gravegreben. Netop derfor er det godt at se, at det virker!

Jeg når nu næppe op på niveau med min bedstefar, som gik så meget op i det, at han var kendt for at forspire sine kartofler nede i kælderen lige ved siden af oliefyret - men han havde også virkeligt tidlige kartofler!

Ingen kommentarer: