mandag den 6. juli 2009

Kamelen er landet

Jeg ville have forsvoret, at det nogensinde ville ske - og jeg kan komme i tanke om et par stykker, som vil sidde og grine i skægget, hvis de hører det - men i dag lavede jeg altså mit første Perl script (faktisk lavede jeg tre, men de to af dem var godt nok meget små).

Og det var sjovt!

Det er lidt underligt, for jeg har altid syntes at Perl var temmeligt mærkeligt, men i dag gik det op for mig, at det mest mærkelige i Perl faktisk er brugen af Regex, og dem har jeg kunnet lide lige fra starten af.

Så mon ikke jeg har fået mig en skinnende ny hammer til min værktøjskasse? Det tror jeg ... så nu skal jeg så bare til at finde noget, som ligner søm!

6 kommentarer:

Rasmus sagde ...

Hehe, miraklernes tid er ikke forbi endnu, kan vi vist konkludere her ;-)

Unknown sagde ...

Så det, som du siger, er, at man kan få kameler igennem nåleøjer? :-)

Og i samme tråd, så sidder jeg nu ærgrer mig over, at jeg ikke kaldte indlægget for "Kamelen er slugt" i stedet for!

Unknown sagde ...

Perl er et dejligt sprog :-)

Unknown sagde ...

"Dejligt sprog", siger du? Tjo.

Nogen har sammenlignet Perl med en schweizerkniv - jeg vil nok (med min begrænsede erfaring) sige "lommekniv" i stedet:

Forestil dig en dejlig formiddag brugt på at vandre i bjergene - og omkring frokosttid sætter du dig under et skyggefuldt træ, og så tager du pølse, ost og brød ud af rygsækken ... her er en lommekniv det helt rigtige, også selvom brød skæres bedre med en brødkniv, ost skæres bedre med en ostekniv, og pølse skæres bedre med en køkkenkniv.

Men du vil nok aldrig se mig stå i køkkenet med en lommekniv! :-)

Lasse Hillerøe Petersen sagde ...

[mens han griner i skægget]

Du kan jo bruge den forslugne overskrift på en anmeldelse af en af Larry Wall&cos kameler. (Første udgave var den røde kamel, min 2. udgave er blå, og det er 3. vist også.) Så kan du også tale med om dovenskab, utålmodighed, og hybris.

Wall er en fiffig lingvist, når det gælder sprogdesign, og som forfatter er han en gudsbenådet (bogstaveligt talt, han er jo en religiøs mand) sprogekvilibrist.

Må vi ikke se dine scripts, hvis vi lover ikke at grine eller misbruge dem til perlgolf? Det kunne jo være de var poetiske...

/Lasse

Unknown sagde ...

Narj, Lasse, en anmeldelse af en Perl-bog bliver det nok ikke lige til. Men jeg er helt med på ideen om at lave en indlæg med "mit første perlscript"!

Det er oplagt, at det vil kunne gøres på en mængde af andre måder, og helt sikkert også mere kompakt (jeg har f.eks. en løkke til at læse fra stdin) - der er jo mere end en måde at gøre tingene på.

Og der bliver Perl for mig nok mere til et personligt sprog, for nogle af konstruktionerne er godt nok ikke intuitive - og det er ikke et godt udgangspunkt for samarbejde, at begynde at tale sort.

Når det er sagt, så ser jeg stadig et urealiseret potentiale (for mig!) i et personligt sprog til det, som lige er blevet for kompliceret til snedig kombination af standardkommandoer som wc, grep og venner.