søndag den 2. marts 2008

Tilbage til fremtiden

Nu kommer tidspunktet snart, hvor jeg tager tilbage til fremtiden igen. Selvom nutiden er meget interessant, så må jeg sige, at jeg gået og ventet på muligheden for at komme retur til fremtiden. Og nu ser det ud til, at det snart lykkes.

Turen bliver ikke så vanvittig lang - kun en ca. 1500-1600 år. Og så kan den tages på et øjeblik, hvis forudsætningerne ellers er opfyldt. Og det er de næsten - det kræver bare en mindre investering fra min side.

Hvad sker der så i det 36. århundrede? Jo, menneskeracen har spredt sig helt pænt ud i galaksen, og den forøgede udviklingshastighed, som vi allerede nu kan måle, har betydet, at vi har udviklet os meget - og meget forskelligt. Fysisk død er ikke nogen særlig ting længere, for sindet kan overføres til en ny krop og livet derfor forsætte det med et mindre afbræk (og med de fordele og ulemper en ny start medfører).

Den lille investering, som jeg påtænker, er at købe Peter F. Hamiltons nye bog "The dreaming void". Anmeldelser kan f.eks. læses her på dansk hhv. udenlansk. Hvis du ikke skulle have stiftet bekendtskab med Hamilton og hans bøger før, så er det lige på sin plads med et par advarsler:
  1. Det er den første bog i en trilogi.
  2. Der er i nogen grad tale om en fortsættelse af bøgerne om Starflyer-krigen (Pandoras Star/Judas Unchained). Nye læsere skulle kunne starte her, men Pandoras Star er en af hans bedste bøger (til gengæld er Judas Unchained noget middelmådig).
  3. Han skriver meget lange bøger med mange tråde (genren kaldes ikke uden grund for space opera).
  4. Bøgerne kan være meget svære at lægge fra sig, hvis man først er blevet fanget.
Nu skriver jeg, at Pandoras Star er en af hans bedste. Flere mener, at det er den bedste, men jeg synes faktisk, at der er en, som er bedre - og det er Fallen Dragon. Den kan i modsætning til de fleste andre af hans bøger læses selvstændigt - og så har den en slutning, som er så elegant, at man lige bliver nødt til at læse den igen, for at se om det nu også holder vand hele vejen igennem (og det gør det, kan jeg så afsløre!).

Min rejse tilbage til fremtiden afhænger nu kun af, om jeg kan vente til at paperback udgaven kommer til Danmark, eller om jeg giver efter og betaler overpris for en i hardcover. Uanset, så vil jeg nok være tabt for omverdenen et stykke tid efter.

Ingen kommentarer: