mandag den 14. januar 2008

Jeg gjorde det!

Jeg har lige prøvet noget, som jeg aldrig har prøvet før...

Stort set fra starten af, har jeg altid været fascineret af de mere fortællende computerspil. Hvem husker ikke f.eks. Leisure Suit Larry og Monkey Island? Der er godt nok gået meget god tid med spil som dem.

Derfor er det også meget naturligt, at jeg faldt for de computerbaserede rollespil. Det startede (for mit vedkommende) med Planescape: Torment, og med den start, er der vel ikke noget at sige til, at man falder for det. Turen gik derefter over Baldurs Gate og Baldurs Gate II. Senest har jeg spillet Neverwinter Nights (jeps, ikke noget II-tal her - jeg ved godt at spillet er fra 2002, men det er min computer også, og så snakker vi ikke mere om det, vel?...).

Alle spillene har jeg været meget glad for - ellers ville jeg da også være et fjols, når jeg nu bliver ved med at købe dem - og jeg har brugt megen tid på dem. Der har bare været en enkelt lille hage ved det: Jeg er aldrig blevet færdig med dem! Der er altid været noget, som har forstyrret mig, så jeg kom fra det, og når man først har været væk et stykke tid, så er det som med en bog, som man også har måttet lade ligge - man har glemt for meget af plottet til at man bare kan forsætte, hvor man slap, og man orker ikke starte forfra.

Dvs. jeg har ikke prøvet det før i denne weekend, for der fik jeg faktisk afsluttet Neverwinter Night. Og der er ikke fordi, at jeg har snydt - jeg tror ikke, at der er en eneste NPC, som jeg ikke har snakket med eller været oppe at slås med (nogle endda begge dele - de nærtagende bæster...!), og der var faktisk kun en enkelt lille quest, som jeg ikke fik fuldført. Det synes jeg faktisk er lidt stort.

Og også lidt af et antiklimaks, for jeg kørte spillet under Linux-klienten, og der kører cutscenes ikke. Så efter det sidste slag, så kom jeg bare uden videre direkte ud i menuen. Det var lidt skuffende.

Men endelig lykkedes det! Jeg gjorde et spil færdigt.

...og hvad jeg så skal lave nu? Tjo, jeg har jo allerede de to første udvidelser til spillet, så mon ikke der kommer til at gå lidt tid med det?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er da stort! Jeg kan huske, at jeg selv også har spillet Neverwinter Nights til den store guldmedalje. Er du gal, jeg har også brugt mange timer på det spil - det er vanvittigt fængende!

Men jeg har aldrig fået det gennemført, og jeg kommer nok heller ikke til det - der er desværre ikke lavet en version til Intelbaserede Macs.

Måske skulle jeg bare spille 2'eren, når jeg engang ude i fremtiden får opgraderet til en af de nyere MacBook Pro.

Thomas Egense sagde ...

Torment havde en helt ubeskrivelig storyline og stemning.

Men Baldurs Gate I er nu stadig den jeg husker som den bedste 'klassiske' RPG.

NeverWinter Nights I+II er jeg da også kommet igennem, man kan jo ikke lade være, men det var ikke helt det samme.