onsdag den 20. august 2008

Sommerens fugle


Græsrandøje
Sommeren i år bød på et par nye sommerfugle:

En par græsrandøjer var så venlige at lægge vejen forbi, og der er jo tale om en fredelig og godmodig sommerfugl. Efter sigende skulle det være en af Danmarks talrigeste sommerfugle - det kan godt være, at jeg ikke har vidst, hvad jeg skulle kigge efter, for den var ny for mig.

Og så kom der en blåfugl på fransk visit. Det var godt nok en sky lille sag. Jeg fik kun et billede af den - på alle de andre billede nåede den lige at flyve. Jeg tror, at det dels var modlysblænden, som kom for tæt på, og dels så har jeg den mistænkt for at reagere på lukkerlyden -

Blåfugl
når spejlet på min D70 smækker op, så kan det høres, og hvordan pokker skulle den eller kunne nå at lette, lige inden billedet blev taget, flere gange i træk? Efter 10 minutter forsvandt op over hækken til naboen, og jeg har ikke set den siden.

Kålsommerfugle er derimod gamle kendinge. De var meget talrige i år, og de fulgte endda med os på ferie på Sjælland! :-) Et eksemplar var så venligt at forvilde sig ind i vores stue, og valgte at sætte sig midt på et af de store stuevinduer. Det gav et ganske heldigt billede, hvis jeg selv skal sige det - havde jeg vidst det, så havde jeg nu nok lige pudset ruden først. Jeg håber ikke, at alt for mange bliver fornærmede over, at jeg lukkede den forsigtigt ud bagefter - det er vist mest et skadedyr.

Takvinger i diverse afskygninger var der myriader af - dog så jeg ingen admiraler i år, hvilket egentlig overraskede mig lidt. Men alt i alt har det været et udemærket sommerfugleår for mig - ikke mindst pga. den ligustersværmer, som jeg tidligere har skrevet om.

Kålsommerfugl

Ingen kommentarer: