onsdag den 3. september 2008

Agil fotografering

Jeg hørte engang en sige, at hvis man skrev af et sted fra, så var det plagiat - men hvis man skrev af tre steder fra, så var det forskning! Og der er gran af sandhed, for ved at udvælge og sammenstille, så beriger man alle de oprindelige bidrag (og kommer herved med sig eget bidrag).

Jeg har prøvet at gøre mig den tanke til et mål for denne blog, og prøver derfor at få flere vinkler på en sag - og hvis jeg virkelig kun har en kilde, så i det mindste at supplere den godt med egne tanker. Men jeg vil gøre en undtagelse her, for jeg vil bare bringe et link til en blog-post om:


Jeg har jo både prøvet at tale om agile metoder og om fotografering på denne blog, for begge dele optager mig meget. Men at kombinere dem, som i ovenstående - det havde jeg ikke lige tænkt på - og derfor er den chance for god til at lade få fra sig.

Agilister in spe kan læse artiklen som en kort, og rimelig OK, beskrivelse af store dele af området; og måske inspiration til at lade være med at være for snævertsynet og ortodoks i udlægning af teksten - og fotonørder kan finde inspiration til at gøre tingene anderledes og grænsende til det dogme-lignende, uden dog at blive direkte dogmatiske.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Supergodt link - det må jeg sige. Især fordi det fik mig provokeret nok til lige at læse lidt op på histogrammer og lære nyt foto-lingo ;-)

Takker!

Unknown sagde ...

Det var så lidt, Rasmus. Altid til tjeneste...!

Generelt, så synes jeg, at det er vigtigt at understrege, at den der snak om agile metoder, ikke kun er for hardcore IT-nørder. Det har sit udspring et helt andet sted, og selvom man nok kan mene, at IT har det største (ahem!) forbedringspotentiale, så kan man sagtens, og med fordel, bruge meget af det i andre sammenhænge.

Folk, som jeg spiste frokost med i foråret og henover sommeren, fik en længere føljeton om dels min kompostbeholder og derefter om klipningen af min hæk - begge med en god dosis referencer til agile principper, for jeg var inspireret (og så er specielt det at klippe hæk ikke vanvittigt intellektuelt udfordrende, så tankerne får ofte frit løb). Måske der bliver en blog-post ud af det en dag...?

Generelt må man sige, at alt hvad der får en til at stoppe op en gang imellem, og tænke sig om, er af det gode. Rutine er fint ... indtil det bare bliver rutine!

Anonym sagde ...

Mange af ideerne i agile metoder er jo sådan set funderet i almindelig sund fornuft, og det kan jo sådan set anvendes indenfor de fleste områder (deraf "almindelig").

Jeg vil da se frem til at kunne læse en blog-post om din kompostbeholder og hæk.

Faktisk synes jeg, at historier om ideer fra vores branche anvendt på dagligdagssituationer og -opgaver typisk er mere interessante og inspirerende end lange diskussioner og udredninger af teorierne bag.

Unknown sagde ...

Hmm. "Almindelig sund fornuft"? Ja, måske, og der er helt klart en tendens til at de simple løsninger også er de rigtige.

På den anden side, så synes jeg, at det ofte er sådan, at det "intuitivt rigtige" ofte er helt forkert!

Så hvis "almindelig sund fornuft" er udtryk for den erkendelse, som kommer efter grundig omtanke (det behøver ikke være ens egen omtanke - man må gerne lade andre gøre det hårde arbejde!), så er jeg helt for - og er det bare en dække for "mavefornemmelser" og "sådan gør alle andre", så vil jeg have lov at forholde mig skeptisk.

PS: ...jeg skal nok se at få skrevet noget om den smule agilitet, som sniger sig ind i min dagligdag, når den bliver for kedelig! :-)

Anonym sagde ...

Nej, jeg mener ikke "mavefornemmelse", når jeg tænker på "almindelig sund fornuft". Den sunde fornuft er det, man oplever, når man slår sig selv på panden og siger: "Nåh ja, selvfølgelig! Det kunne jeg jo have sagt mig selv, hvis jeg havde tænkt mig lidt om", når man har taget en ordentlig omvej ud i spinaten, fordi man har fulgt sin mavefornemmelse :-)