onsdag den 11. juni 2008

Ligustersværmer

Fra Makro
I går aftes var jeg lige en tur ude i vores have, og der falder mit blik på en af de opbindingspæle, som vi har stående bl.a. ved vores nyplantede frugttræer - og så fik jeg mig noget af en overraskelse, for der sad et stort insekt. Altså ikke "stor" på den måde, hvor en skovmyre er "stor" set i forhold til en havemyre, men bare stor!

Jeg måtte derfor ind og hente mit kamera og har da også fået et par billeder (i slutningen af albummet "Makro" er der en fem billeder - se linket under billedet).

Ud fra billederne og en gennemsøgning af nettet, så har jeg besluttet mig for, at det nok er en af vores almindelige aftensværmere, nemlig en ligustersværmer (sphinx ligustri). Det var godt, at jeg havde billederne at støtte mig til, for jeg har aldrig set sådan en før, og uden billederne havde jeg nok gættet på en anden og mere sjælden art.

Ligustersværmeren er en af de største danske sommerfugle. Jeg nænnede ikke at forstyrre den, selvom jeg meget gerne ville have set den sværme, så vi må nøjes med billeder af den med vingerne foldet pænt sammen som her - men selv sådan synes jeg, at den er imponerende; pælen, som den sidder på, er ca. 45 mm i diameter.

Turen på nettet var også en tur tilbage til "barndommens gade", for ligustersværmerens store, flotte og meget karakteristiske larve husker jeg tydeligt, at vi som børn gik og fandt i genboens ligusterhæk. Der står i et katalog over skadedyr på nettet, at skaderne fra ligusterlarverne meget begrænset, så hvis man skulle finde en, så var anbefalingen at kalde på børnene og i øvrigt at passe godt på den! Hvis I overrasker mig ud på sensommeren med hovedet i busken, så ved I nu hvorfor.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg kan se, at der er flere, som rammer ovenstående indlæg på søgeordet "Ligustersværmer". Jeg ville "bare" beskrive en oplevelse, og gik derfor let henover kilderne - men her er et par stykker til jer:

Felthåndbogen hos Fugle og Natur. Der er også meget andet godt der, så kig rundt!

Plantedoktoren har en kort, men glimrende artikel med et flot billede at ligusterlarven. Det er også herfra rådet om at lade den være i fred stammer.

Biopix har mange flotte billeder.

...og så kan man også prøve at søge på det latinske navn "Sphinx Ligustri", f.eks. hos Google