lørdag den 29. september 2007

Svamp

Jeg har fået svamp! Ja, ikke den slags svamp - en der vokser ude i haven. Vi fandt den faktisk allerede for et par dage siden, men nu havde vi tid til at kigge ordentlig på den.

Umiddelbart ser den ret uskyldig ud, men da jeg gik min svampenøgle (Politikkens visuelle svampebog) igennem, da havnede jeg på Snehvid fluesvamp.

Om den står der flg.:
En af vore få dødeligt giftige svampe. Giftstoffet er en cellegift som ødelægger lever og nyre.
Nå, da! Jeg er nu ikke sikker på, at det er en fluesvamp, for den voksede ikke som forventet i nærheden af træer, den lugtede faktisk ikke sødligt-vammel men derimod mere af champignon, og så kunne jeg ikke finde de hatskæl, som man ellers skulle forvente.

Svampebogen forudsætter med flg. passus om forvekslingsmuligheder:
Bliver forvekslet med champignoner, men disse har farvede (først lyserøde siden brune) lameller, og mange af dem vokser ofte på åbent land uden træer i nærheden. Fluesvampen vokser altid i nærheden af træer. Unge eksemplarer af champignoner kan have hvide lameller og i så fald skal man lade dem stå, indtil man er så øvet, så man uden tøven kan kende dem fra hinanden.
Jeg er derfor ret sikker på, at det er en champignon, som jeg her har fundet. Men lamellerne var hvide, og kald mig bare en tøsedreng, for jeg følger svampebogens råd og smider den ud.

...jeg vil dog godt indrømme, at jeg er lidt skuffet - det kunne have været sjovt, hvis der havde været en dødeligt giftig svamp i min have!

Ingen kommentarer: