søndag den 24. januar 2010

Avisoverskrifter og graffiti

Hvad har graffiti og avisoverskrifter til fælles? En hel del, i hvert fald rent sprogligt, for begge dele har reduceres sproget, ja nærmest kogt det ind til den pure essens. Det betyder også, at det engang imellem bliver utilsigtet tænkevækkende.

Tag f.eks. denne overskrift, som jeg læste over skulderen på en med-passager i bussen den anden dag:

Ubegrundet frygt er farlig

Hmm.

Bortset fra, at der sikkert tænkes på angst, så er der udtryk for en interessant selvmodsigelse - for hvis ubegrundet angst er farlig, så er den vel ikke ubegrundet? Eller er det måske angsten for angsten, som er velbegrundet?

Uden alle omstændigheder, så er det næppe nogen nyhed, at angst fortærer sjæle (...og det var så den anden underhåndsreference til Fassbinder - nu skal jeg nok holde!).

Jeg lovede vist også noget graffiti - her er lidt fra tunnellen under vejen, hvor jeg står på rutebilen:

Jeg kommer til at smile hver gang, at jeg går forbi, for jeg kommer til at tænke på trolden Detritus fra DiscWorld, der jo som bekendt gør karriere i Ankh-Morpork City Watch - og på hans "piecemaker", som er et ombygget belejringsvåben, som Detritus bruger som et overdimensioneret armbrøst.

Eller hvad med den her, taget samme sted fra:

hvor til man kun kan tilføje: "...og alle andre voldelige intolerante!".

Hov, ventligeetøjeblik! :-)

Ingen kommentarer: