mandag den 21. september 2009

15 skridt

Bussen går et stykke fra, hvor vi bor, og derfor har vi efterhånden fået en hel lille tradition med at deles om tage min kones cykel der hen, og så lade den stå ved stoppestedet til, når vi kommer hjem igen.

I dag da jeg kom med bussen, da kunne jeg så konstatere, at nogen havde brugt cykelkurven som affaldsspand: der lå en halv pølse og noget sammenkrøllet pølsepapir i den - de glade givere havde i øvrigt ikke været særligt gode til at ramme, for der lå lige så meget på jorden omkring cyklen.

Og så er det, at man spørger sig selv: hvorfor? Den nærmeste skraldespand var stort set tom, og lå kun femten skridt væk - jeg ved det, for jeg talte dem, da jeg gik derhen med affaldet.

Gad vide, om det er nogen, som trænger meget til briller, men ikke har råd på grund af finanskrisen? Eller måske kom jeg helt uforvarende til at ødelægge en fremtidig installationskunstners allerførste værk?

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Næh det er såmænd bare samfundets forfald... Folk er åbenbart ligeglade med, hvor der smides skrald...

Århus Stifttidende har lige haft en artikelserie om det. Jeg synes, at den ligegyldighed, der er opstået, er skræmmende.. Det er netop kun et spørgsmål om at gøre en lille bitte smule ekstra i de fleste tilfælde, men folk bekymrer sig ikke..

Sådan var det ikke, da jeg var ung ;-)

Unknown sagde ...

Det er det absurde i handlingen, som i virkeligheden undrer mig mest. Det er som om, at man har villet det. At der ligger et "statement" i det.

Dengang du var ung? Tja, dengang jeg var ung, da havde vi i byen en rod, som efter det lokale halbal gik foran, når de fulde unge mænd skulle vise sig ved at vælte lygtepæle - stor var den lokale fornøjelse, da han kom i lære hos den lokale elinstallatør, hvor mester sendte ham ud dagen efter halballet for at rette lygtepælene op igen. Sjovt nok kunne han pludselig ikke længere forstå morskaben i at vælte dem... :-)

Unknown sagde ...

Høhøh vælte lygtepæle - drenge altså..

Men meget god ide - straffe dem, der blev fanget med at samle affald op..

Og jeg tror personligt ikke, at der er en statement, men bare en uopdragen unge, som bare smed det, der hvor han nu lige var... At ungen så måske er 30.. 40.. hvem ved, men uopdragen unge..

Unknown sagde ...

Lad mig så lige fortælle om en anden oplevelse, som jeg fornylig havde: Jeg stod og ventede på bussen ved Harald Jensens plads, da en ung mand på en cykel i høj fart kaster affald i retning af en skraldespand ... og selvfølgelig rammer ved siden af!

Det er ikke svært at regne ud, hvad jeg så stod der og tænkte - men så kom hans sgu' trækkende tilbage på fortovet for at samle sit affald op.

...det er for dårligt, at ungdommen nu til dags ikke engang kan finde ud af at lade vores fordomme være i fred! :-)