lørdag den 13. juni 2009

Vandkunst

Jeg havde en rigtig god dag i dag, hvor jeg gik turen fra Tangkrogen til Ballehage og tilbage igen med min familie. Vejret havde selvfølgelig en stor betydning, men det store scoop var udstillingen Sculpture by the Sea - og den kan varmt anbefales!

Som udgangspunkt er kulturdelen nok ikke så børnevenligt (med hvalhelikopteren ved hotellet, som en mærkbar undtagelse), men børn har som regel intet imod en gå-tur langs standkanten og i skoven, hvis bare man sætter tempoet passende lavt, og tager sig tid til at stoppe for at soppe eller (uh!) købe en is undervejs.

Og så alligevel, for selvom langt det meste var udstyret med "må ikke berøres"-skilte, så var der rigtigt mange finurligt underfundige skulpturer imellem, som havde en legende form for humor, som alligevel talte til børnene: hvem ville for eksempel ikke blive fascineret af en kæmpenål og tråd, som syr en rift i en bakke sammen?

Vi kom noget spontant afsted (som er den politisk korrekte omskrivning af, at det var et uplanlagt tilfælde), og lad mig derfor give et par gode råd:
  • Start turen ved Tangkrogen. Kommer man i bil, er der gode parkeringsmuligheder, og mange busser holder i umiddelbar nærhed. En del af de bedste skulpturer står også der.

  • Det er en lang tur, så hvis vejret er til det, så pak et tæppe, en rulle mariekiks og en termokande med kold saft el.lign. til en mini-picnic. Der skulle være masser af muligheder for at slå sig ned undervejs, og om ikke andet, så er der jo altid godt ved Ballehage.

  • De har tænkt over det, da de lagde ruten - følg den! Det meste af vejen følger man bare strandkanten, men omkring kajakklubben/Varna er der tydelige pile, som sender en op ad trappen, og der er også nogle skulpturer der - og man kommer ned på stranden igen umiddelbart efter Varna. Tilsvarende kommer man op på skrænten ved Ballehage, når man skal hjemover, og der er også nogle fine skulpturer ved stien der (samt gode kik ned på nogle af dem man har passeret).

  • Husk kamera! Jeg fik det ikke med, så jeg fik ingen billeder, og det gør I så heller ikke. Det ærgrer mig så meget, at jeg overvejer at tage tilbage igen, for at få rettet op på det.

  • Og så til sidst: husk solcreme, hvis ikke dine børn også skal grine af din røde næse, når I kommer hjem :-)
Der er rigtigt mange, som går turen, men selvom der er mange mennesker, så er det jo spredt ud over mange kilometer strand, og der var aldrig optræk til trængsel. Og der er tydeligvis mange, som møder hinanden undervejs, så husk at kigge efter andet end skulpturerne.

Stor ros til Aros og Århus Kommune!

Ingen kommentarer: